
European Scientific Journal December 2015 /SPECIAL/ edition Vol.2   ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431 

15 

ANCIENT MODERN BRAND “THE TIMES” 
 
 
 

Khatuna Kacharava, Associate Professor 
Grigol Robakidze University, Tbilisi, Georgia 

 
 

Abstract 
 The worldwide newspaper The Times does not change its principles 
even in XXI century. Its managing editor George Brock (1981-2008) 
considers that we do not have to expect that even such a respectable 
newspaper as The Times will be able to maintain status quo. He states: 
“Every newspaper tries to change a chemical process without exploding a 
laboratory. A newspaper should match with society’s character and a 
reader’s taste”. The Times was the first newspaper that chose this title. It was 
established on January 1, 1785. At that period it was named as “The Daily 
Universal Register”. In 1788 it was renamed as “The Times of Universal 
Register”. Later, the title was shortened and the newspaper was called simply 
“The Times”. In 1981 The Times faced a hard period. It was losing readers 
and advertisement income. Namely at that period Rupert Murdoch's News 
International bought The Times and The Sunday Times from Thomson. The 
acquisition followed three weeks of intensive bargaining with the unions by 
company negotiators, John Collier and Bill O'Neill. After this, Murdoch 
made the decision to modernize The Times and save the British newspaper 
industry from “gloomy” Medieval darkness. Notwithstanding great 
competition, The Times, that is the origin of print media, still manages to be 
traditional and modern at the same time.   

 
Keywords: Newspaper, readers, tabloid, publish 
 

 “There are a lot of newspapers in the world including 
 the word “Times” in their titles, but “The Times” is unique”. 

Robert Thomson  
 
Introduction 
       The Times is often compared to the British luxury brand Burberry. 
Why? The answer is simple: Burberry never changes textile; it merely 
creates new models based on traditional fabric. Similarly, The Times always 
maintains its tradition and tries to be super modern.  

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
https://en.wikipedia.org/wiki/News_UK
https://en.wikipedia.org/wiki/News_UK
https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_O%27Neill_(media)


European Scientific Journal December 2015 /SPECIAL/ edition Vol.2   ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431 

16 

 Today, we cannot meet an English gentleman with a hat, a walking 
stick holding the newspaper The Times. Though, The Times is lined with 
other symbols of Britain that still embody England.   
       The Times is not only the world brand, but the brand that people trust. 
Honesty is the inseparable part of their reputation. “We create fantastic 
journalism, the best one. We can do even more”, says the editorial board of 
The Times. The Times does not change its principles even in XXI century. Its 
managing editor George Brock (1981-2008) considers that we do not have to 
expect that even such a respectable newspaper as The Times will be able to 
maintain status quo. He states: “Every newspaper tries to change a chemical 
process without exploding a laboratory. A newspaper should match with 
society’s character and a reader’s taste”.  
 The Times strived for attracting young readers though he faced a lot 
of obstacles in this process. For instance, The Times is blamed that it avoids 
serious analytical publications ad develops vulgar commercialization. It was 
proved when its tabloid version was published in 2003.    
 Nowadays, the world is “jammed” with information. “You have 
money, but no time. You are attacked by media; you want to know what’s 
going on. But how to choose which topic is most significant? We can tell 
you it”, write Milner.  
 
History    
               The Times was the first newspaper that chose this title. It was 
established on January 1, 1785. At that period it was named as “The Daily 
Universal Register”. In 1788 it was renamed as “The Times of Universal 
Register”. Later, the title was shortened and the newspaper was called simply 
“The Times”.  
      The Times was the first newspaper that was printed on the new steam-
driven cylinder press developed by Friedrich Koenig. It was in 1814. This 
method of printing enabled The Times to raise its circulation and spread 
news. In 1815, The Times had a circulation of 5,000.  
            Thomas Barnes was appointed as a general editor in 1817. In the 
same year, the paper's printer, James Lawson, died and passed the business 
to his son John Joseph Lawson (1802–1852). Under the editorship of Barnes 
and his successor in 1841, John Thadeus Delane, the influence of The Times 
rose to great heights, especially in politics and amongst the City of London. 
The increased circulation and influence of the paper was partially based on 
its early adoption of the steam-driven rotary printing press. Distribution 
via steam trains to rapidly growing concentrations of urban populations 
helped ensure the profitability of the paper and its growing influence.  
      The Times was the first newspaper to send war correspondents to 
cover particular conflicts. In 1932, the newspaper created its own type Times 

https://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Koenig
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Barnes_(journalist)
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Thadeus_Delane
https://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport
https://en.wikipedia.org/wiki/War_correspondent


European Scientific Journal December 2015 /SPECIAL/ edition Vol.2   ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431 

17 

New Roman. The aim of creating this type was to make reading the 
newspaper easier. Later, this type was used by Penguin Books for cheap 
issues in thin cover. Today, Times New Roman is the most popular font in 
the world.   
     The Times was the first English newspaper that was taken to Paris by 
train in 1849.  
     In 1890, under Arthur Fraser Walter’s editorship, The Times faced 
financial crisis, but it was saved by an energetic editor, Charles Frederic 
Moberly Bell (1890–1911). During this period, The Times became associated 
with selling the Encyclopedia Britannica using aggressive American 
marketing methods introduced by Horace Everett Hooper and his advertising 
executive, Henry Haxton.  
      1900, The Times was facing a hard period. It was gradually losing 
money as well as readers. As a result, the newspaper was sold as a very 
cheap price: at the beginning it is cost 3 pence, then -2 pence and finally -1 
pence.  
      Owing to legal fights between the Britannica's two owners, Hooper 
and Walter Montgomery Jackson, The Times cut off its connection in 1908 
and was bought by new newspaper magnate, Alfred Harmsworth, later Lord 
Northcliffe. Though, until 1960, the Walters kept the share package. 
       In 1921, multimillionaire John Jacob Astor, son of the 1st Viscount 
Astor, bought The Times from the Northcliffe estate. The newspaper was 
under his ownership until 1960.  
      During 1960-1966, The Times was again facing crisis. It was under 
the threat to join The Financial Times, but in1966 Roy Thomson saved the 
newspaper; it still remained independence. In 1966, members of the Astor 
family sold the paper to Canadian publishing magnate Roy Thomson. 
His Thomson Corporation brought it under the same ownership as The 
Sunday Times to form Times Newspapers Limited. 
 An industrial dispute prompted the management to shut the paper for 
nearly a year (1 December 1978 – 12 November 1979). 
     The Thomson Corporation management were struggling to run the 
business due to the 1979 Energy Crisis and union demands. Management 
were left with no choice but to find a buyer who was in a position to 
guarantee the survival of both titles, and also one who had the resources and 
was committed to funding the introduction of modern printing methods. 
     Several suitors appeared, including  Robert Maxwell, Tiny 
Rowland and Lord Rothermere; however, only one buyer was in a position to 
meet the full Thomson responsibility, Australian media magnate Rupert 
Murdoch.  
      Rupert Murdoch was born in Australia in 1931. He graduated Oxford 
University. In 1952, his father inherited him the newspaper The Adelaide 

https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Fraser_Walter
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Frederic_Moberly_Bell
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Frederic_Moberly_Bell
https://en.wikipedia.org/wiki/Encyclop%C3%A6dia_Britannica
https://en.wikipedia.org/wiki/Horace_Everett_Hooper
https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Montgomery_Jackson
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Harmsworth
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Jacob_Astor,_1st_Baron_Astor_of_Hever
https://en.wikipedia.org/wiki/William_Waldorf_Astor,_1st_Viscount_Astor
https://en.wikipedia.org/wiki/William_Waldorf_Astor,_1st_Viscount_Astor
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Harmsworth
https://en.wikipedia.org/wiki/Astor_family
https://en.wikipedia.org/wiki/Astor_family
https://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Thomson,_1st_Baron_Thomson_of_Fleet
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomson_Corporation
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sunday_Times
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sunday_Times
https://en.wikipedia.org/wiki/News_UK#Times_Newspapers_Ltd
https://en.wikipedia.org/wiki/1979_Energy_Crisis
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Maxwell
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_Rowland
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_Rowland
https://en.wikipedia.org/wiki/Lord_Rothermere
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Thomson_Corporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch


European Scientific Journal December 2015 /SPECIAL/ edition Vol.2   ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431 

18 

News which very soon gained the greatest success.  Murdoch bought two 
more newspapers: The News of the World and The Sun.  
            In 1981 The Times once more faced a hard period. It was losing 
readers and advertisement income. Namely at that period Rupert 
Murdoch's News International bought The Times and The Sunday 
Times from Thomson. The acquisition followed three weeks of intensive 
bargaining with the unions by company negotiators, John Collier and Bill 
O'Neill. After this, Murdoch made the decision to modernize The Times and 
save the British newspaper industry from “gloomy” Medieval darkness.  
               Fleet Street printing press became out-of-date. That is why 
Murdoch decided to build a new building in Wapping and moved The Times 
there. It was not easy for Murdock as he faced great opposition. 
Demonstrations that took place were followed the attack with police. Owing 
to this fact Murdock took security measures and the place where The Times 
was moved was called Wapping Castle. Wapping is a district in East 
London, England, in the London Borough of Tower Hamlets. It is situated 
between the north bank of the River Thames and the ancient thoroughfare 
simply called The Highway. At the end of Pennington Street we can notice 
the façade of The Times.  
 It was said that The Times was betraying the traditions and was 
risking a great deal. The tabloids issued by The Times prove this suspicion. 
The Times did not have any other choice. It significantly lagged behind The 
Daily Telegraph whose circulation reached one million and had great 
influence on establishment.  
 
Present 
 Earlier only mid-aged people read The Times. It was a board of high 
society and establishment. The newspaper should not lose the basic 
principles, quality, preciseness and authority. Meanwhile, it should be a 
newspaper for young readers. Price reduction also became necessary.  
 The Times ceased its policy of using courtesy titles ("Mr.", "Mrs.", or 
"Miss" prefixes) for living persons before full names on first reference, but it 
continues to use them before surnames on subsequent references. The more 
formal style is now confined to the "Court and Social" page, though "Ms" is 
now acceptable in that section, as well as before surnames in news sections. 
            In November 2003, News International began producing the 
newspaper in both broadsheet and tabloid sizes. On 13 September 2004, the 
weekday broadsheet was withdrawn from sale in Northern Ireland. Since 1 
November 2004, the paper has been printed solely in tabloid format. 
            In the editorial strategy of The Times two main directions are 
important – to describe everything that takes place in Britain and to remain 
neutral position in politics. The Times uses marketing strategies. For 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch
https://en.wikipedia.org/wiki/News_UK
https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_O%27Neill_(media)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_O%27Neill_(media)
https://en.wikipedia.org/wiki/East_End_of_London
https://en.wikipedia.org/wiki/East_End_of_London
https://en.wikipedia.org/wiki/England
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Borough_of_Tower_Hamlets
https://en.wikipedia.org/wiki/River_Thames
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Highway
https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Ireland


European Scientific Journal December 2015 /SPECIAL/ edition Vol.2   ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431 

19 

instance, it offers readers compact discs for free together with the 
newspapers; the Sunday issue has the supplement The First Film where are 
clips and announcements of new film. Everything this is done to attract 
young people (between 25 – 40).  Many people think that The Times is the 
part of establishment. In reality, The Times represent Britain on the 
international market. When Hollywood wants to show Britain, one can 
always see a person reading The Times.     
            Not only British people read The Times, but also those who live 
beyond Britain. 
            In a 2007 meeting with the House of Lords Select Committee on 
Communications, which was investigating media ownership and the news, 
Murdoch stated that the law and the independent board prevented him from 
exercising editorial control.  
           In May 2008 printing of The Times switched from Wapping to new 
plants at Broxbourne on the outskirts of London, and Merseyside and 
Glasgow, enabling the paper to be produced with full colour on every page 
for the first time. 
     On 26 July 2012, to coincide with the official start of the London 
2012 Olympics and the issuing of a series of souvenir front covers, The 
Times added the suffix "of London" to its masthead. 
     The General Director of the newspaper Paul Heys states that 
newspaper administration permanently tries to prove that this most ancient 
brand is a modern newspaper. The newspaper’s editing strategy is changed; 
it better describes British society.  
    Readers can read news in The Times with deep analysis, but unlike 
Gardian’s and The Daily Telegraph’s positions, it does not impose on society 
its position.  
 
Conclusion 
    Notwithstanding great competition, The Times, that is the origin of 
print media, still manages to be traditional and modern at the same time.   
 
References: 
TungateM. Media Monoliths: How Great Media Brands Thrive and Survive-
kogan page, London, 2004. 
  

https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Lords
https://en.wikipedia.org/wiki/Broxbourne
https://en.wikipedia.org/wiki/London_2012_Olympics
https://en.wikipedia.org/wiki/London_2012_Olympics
http://www.amazon.co.uk/Media-Monoliths-Brands-Thrive-Survive/dp/0749441089/ref=la_B001HCUSZW_1_8/280-2908994-0544500?s=books&ie=UTF8&qid=1446323098&sr=1-8

